Mensen die de stap zetten naar de ouderenzorg, hebben daar zelden spijt van. Wim De Clercq, directeur van 't Neerhof, is zo iemand. We gingen eens horen hoe hij het leven bij Vulpia 't Neerhof ervaart.
Hoi Wim, hoe ben je bij Vulpia terecht gekomen?
Goedemorgen! Ik ben eerst 14 jaar aan de slag geweest in universitaire ziekenhuizen en daarna heb ik de overstap naar de ouderensector gemaakt. En dat is ondertussen ook alweer een anderhalf jaar geleden.
Dat zijn al enkele jaren ervaring. Wat is voor jou de fijnste manier van werken?
Ik werk het liefst in een team met vaste medewerkers. Steeds dezelfde groep collega’s die elkaar door en door kennen in hun werking en elkaar door dik en dun steunen. Want samenhorigheid en een goede samenwerking zijn voor mij heel belangrijk! En dat in een omgeving waar iedereen die visie en dat idee over samenwerken deelt.
Heb je zelf ideeën om jullie sector te verbeteren?
Natuurlijk (lacht)! Maar momenteel zetten we al alles op alles om op elk vlak de beste zorg aan te kunnen bieden. Hierbij denk ik aan de detailzorg voor onze bewoners, de lekkere maaltijden die we voorzien, ons oog voor kwaliteit en onze focus op wonen en leven. We werken ook samen met verschillende instituten om aan de hand van onderzoek een antwoord te kunnen bieden op huidige hiaten en om steeds de hoogste kwaliteit te kunnen waarborgen én optimaliseren.
Lekkere maaltijden? Wat is jouw favoriete gerecht uit de Neerhofse keuken?
Dat is een moeilijke vraag! Onze koks koken namelijk dagelijks vers. En je proeft dat hun gerechten met heel veel toewijding en liefde voor streekgebonden ingrediënten worden bereid. Maar als ik écht moet kiezen, dan denk ik meteen aan de stoemp van Dirk en de américain en verse tartaarsaus van Els. Dat zijn toppers om duimen en vingers bij af te likken. Maar ook de visgerechten op vrijdag zijn telkens culinaire hoogstandjes.
Op het eten na, hoe ziet een geslaagde dag er voor jou uit?
Een geslaagde dag voor mij, is een dag vol uitdagingen zodat er aan verschillende aspecten kan gewerkt worden. En ik geniet ervan om met hart en ziel te werken in een warme omgeving met een open sfeer van vertrouwen en loyaliteit. Maar eigenlijk hoeft het niet meer te zijn dan een dag met gelukkige bewoners en gelukkige medewerkers. Dan ga ik ’s avonds met een voldaan gevoel naar huis.
Heb je nog tips voor andere werknemers in de ouderenzorg?
Ik heb geleerd dat ouderen vaak heel dankbaar zijn met kleine dingen, zoals een babbeltje of een glimlach. Maar de grootste les die ik heb mogen leren is dat zeker 98% van de medewerkers apprecieert wat je voor hen doet en tevreden is met de tijd die je voor hen vrijmaakt. Het loont dus zeker de moeite om je elke dag in te spannen en tot het uiterste te gaan!