Vulpia bestaat
25 jaar.

21/06/2021

Vulpia viert op 1 juli 2021 haar 25-jarig bestaan. De voorbije 25 jaar is niet enkel de ouderenzorg sterk veranderd, ook Vulpia als bedrijf evolueerde. We ontwikkelden ons van een provider in de ‘pure’ ouderenzorg naar een servicepartner die haar scope (gaandeweg) verbreedt naar het aanbieden van oplossingen in individuele (woon) beleving & ont-zorgen. Dat wil zeggen dat we niet enkel een organisatie zijn van woonzorgcentra en assistentiewoningen. Neen, onze blik is ruimer en we zetten in op innovatie, duurzaamheid en andere services en woonoplossingen.

Binnenkort, op 1 juli vieren we ons 25 jarig bestaan samen met alle bewoners, medewerkers, vrijwilligers en families in heel België

In de huidige context zijn we nog steeds voorzichtig. Corona heeft nog steeds invloed op onze manier van werken en leven in onze residenties. Hoewel het de laatste tijd de goede kant op gaat, hebben we toch niet gekozen voor een grootschalig live-evenement.

Daarom zullen er festiviteiten plaatsvinden in elk woon- en zorghuis van Vulpia. Alle bewoners zullen genieten van een feestelijk buffet. Tegelijkertijd zal Beukenhof in Kalmthout, de plek waar het allemaal begon, het toneel zijn voor de eerste online Radioshow ooit in Vulpia.

Radio Vulpia is de perfecte manier om te 'verbinden' met al onze medewerkers, bewoners, vrijwilligers en families in onze huizen in heel België. Meer info hierover volgt nog

Een stukje geschiedenis

Na een ingenieursopleiding en een jarenlange loopbaan in de banksector kwam CEO Luc Van Moerzeke terecht in de ouderenzorg. Het begon met de aankoop van een heel klein woonzorgcentrum, in Kalmthout. Learning by doing was het credo van Luc in de beginjaren van Vulpia. Dit is trouwens de beste manier om het vak te leren en de ouderenzorg van binnen en van buiten te leren kennen.

"Zonder een boeiend verhaal kun je niet groeien."

Luc Van Moerzeke: "We moeten ons bij alles wat we doen bewust zijn dat we zorgen voor iemands moeder, vader, broer of zus. Dat is de drive om onze woonoplossingen naar een hoger niveau te tillen. Maar zoiets realiseren op grote(re) schaal kun je niet in je eentje Je hebt mensen nodig met de juiste vaardigheden, de juiste instelling, met passie en gedrevenheid."

"In 2000, tijdens een reis naar Roemenië en Moldavië, werd de naam 'Vulpia' geboren. Het verwijst naar een ontmoeting met een familie in een klein, arm dorp. De dochter was de verzorgster van het gezin en ze werd door haar vader liefkozend 'mia vulpia' genoemd. Toen Luc een BBC-programma over vossen zag, leerde hij hoe vossen nauwgezet zorgen voor hun roedel. Die twee verhalen komen perfect samen in de missie van Vulpia".

"Zo'n verhaal achter je organisatie hebben is echt belangrijk," besefte Luc toen Vulpia eenmaal exponentieel begon te groeien. "Er moet een identiteit zijn waar je medewerkers en je klanten zich mee willen identificeren.

"Verrassend verbindend"

Dat is wat we willen zijn. Het geeft antwoord op waarom we bestaan (purpose), wat we doen (onze strategie) en hoe we ons gedragen (onze waarden).

We zijn in 25 jaar uitgegroeid naar een bedrijf met 40 zorgsites en meer dan 2600 collega’s die iedere dag met passie & drive er zijn voor onze bewoners.

Vulpia is vandaag één van de belangrijkste spelers in België in de residentiële ouderenzorg.

We zijn een netwerk van centra voor ouderenzorg en assistentiewoningen die allemaal hun eigen 'ziel' hebben. Hun gemeenschappelijke noemer? Het aanbieden van beleving en kwaliteitsvolle zorg aan onze bewoners. In onze huizen bieden we onze bewoners vrijheid, zelfstandigheid en saamhorigheid, en dragen zo bij tot een positieve en menselijke benadering van de ouderenzorg. Wij richten ons op de mogelijkheden die senioren hebben, vandaag en morgen.

Meer info over onze visie vindt u hier.