Het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg (VIKZ) hield de voorbije 15 maanden een grootschalige bevraging van bewoners van Vlaamse woonzorgcentra en hun naasten.
HET ONDERZOEK
Aan dit onderzoek namen meer dan 400 woonzorgcentra deel. Dat is slechts de helft van alle Vlaamse woonzorgcentra. We hebben deze bevraging meteen gezien als een extra tool om transparantie te geven en onze dienstverlening verder te verbeteren. Van de 32 Vlaamse Vulpia-huizen nam 80% deel. Vulpia is daarmee een voorloper in de privé-sector.
De Vulpia-huizen die niet participeerden, werden om praktische redenen belemmerd. We organiseren in deze huizen een extra eigen bewonersbevraging. Bij de volgende bevraging van het VIKZ zullen zij normaliter ook van de partij zijn.
DE RESULTATEN
De algemene cijfers tonen dat bewoners zich in grote meerderheid veilig (92%), gerespecteerd (88%) en vrij in hun privacy (92%) voelen. Ook het comfort van de kamers, de kwaliteit van de maaltijden en het thuisgevoel worden goed beoordeeld. Deze resultaten onderstrepen het professionele en menselijke engagement van duizenden medewerkers in de ouderenzorg.
Al zijn de resultaten sterk variërend tussen de verschillende Vulpia-huizen, komen er een aantal werkpunten boven water. Bijna driekwart* van de bevraagde bewoners zou hun Vulpia-huis aanraden aan anderen. Op vlak van autonomie, privacy en sociale contacten tussen bewoners doen we het goed. Aan de andere kant is er nog veel verbetering mogelijk als het gaat om 'reageren op vragen'. Dat nemen we ter harte, aangezien we al jarenlang geloven in het belang van verbinding.
MEER VERBINDING
De nood aan meer verbinding (met andere bewoners, maar ook met medewerkers) en betekenisvolle tijdsbesteding komt het sterkst naar voor over alle Vlaamse woonzorgcentra heen. Het is een uitdaging voor onze hele sector. We hebben ons de voorbije maanden sterk geëngageerd met tal van projecten om de kentering in te zetten.
We leggen deze resultaten naast onze eigen tevredenheidsmetingen en de gesprekken die we regelmatig voeren in onze bewonersraden. Alles samen helpt het ons om nog beter aan te sluiten bij wat bewoners écht belangrijk vinden.
* Bovendien is het overige kwart niet negatief, maar verdeeld over de antwoorden 'niet ingevuld', 'zeg ik liever niet', 'geen antwoord', 'soms', 'zelden' en 'nooit'.