Op gesprek met...

Paul Janse, Polyvalent Technisch Medewerker in Villa ter Molen

11/07/2022

Bij Vulpia vind je een enorme verscheidenheid aan mensen en beroepen. Van business controller tot psycholoog, van zorgkundige tot chef-kok en van ergotherapeut tot polyvalent technisch medewerker. Iedereen is welkom, werkt op verrassend verbindende wijze samen en heeft minstens één ding gemeen: zinvolle zorg en beleving bieden aan onze bewoners. Één keer per maand zetten we dan ook heel erg graag één van onze medewerkers ‘in the picture’ met een kort interview! En vandaag… gaan we de dialoog aan met Paul Janse, Polyvalent Technisch Medewerker in Villa ter Molen! Hello there, Paul!

Dag, Paul! Om meteen met de deur in huis te vallen: wie heb ik hier voor me zitten?

<< Goedemorgen! Ik heb afgestudeerd als grafisch vormgever en ben jaren zaakvoerder geweest van mijn eigen communicatiebureau, ‘Visie Media’. Via mijn sterke interesse in techniek, volgde ik een opleiding voor electro-motoren en schakeltechnieken… en toen was ik hélemaal verkocht (lacht). Als PTM’er geniet ik bovendien van beide aspecten van mijn vorming: technische skills én communicatie! >>

Polyvalent Technisch Medewerker: dat is een hele mond vol. Kan je kort beschrijven wat jouw job inhoudt?

<< Dat is al meteen een moeilijke vraag (lacht). Mijn jobinhoud is moeilijk te definiëren en er komt, in tegenstelling tot een klusjesman, heel wat bij kijken: technische kennis, bouwkundig inzicht en… af en toe broodnodige improvisatie om een oplossing te kunnen bieden. Dat blijft immers elke dag opnieuw mijn bedoeling: de bewoners en collega’s zo goed mogelijk ondersteunen. Ook als ze me ‘s nachts opbellen (lacht)! >>  

Een heel diverse job, dus. Kan je wat concrete voorbeelden geven, waar je geregeld mee wordt geconfronteerd als PTM?

<< Alles varieert en ik geniet heel erg van die afwisseling: wanden schilderen, keukenmixers repareren, technische storingen oplossen, toegangs- en oproepsystemen up-to-date houden, brandbeveiligingen optimaliseren, back-ups bewaren, telefoonlijnen onderhouden… Kortom, een hele boterham, maar super tof om te doen! >> 

Heb je bewust gekozen voor deze job?

<< Toch wel, ja (denkt na). Ik verveel me immers nooit en mag met erg veel verschillende partners samenwerken, zowel extern, met de verschillende leveranciers, als intern, met de directeur, de collega’s én de bewoners. Bovendien heb je een enorme impact in het ontzorgen van de mensen om je heen. Die complimentjes en dankbaarheid: dat is fantastisch. En stimuleert me om te blijven gaan! >>

Vulpia en Paul: dat klinkt precies als een prima match?

<< Zeker weten. Vanaf het eerste moment in 2016 voelde ik me hier thuis (resoluut). Ik hou van m’n job, van m’n collega’s en van de bewoners. Kortom, ik ben happy (lacht)! De glimlach op hun gezichten, wanneer ik een probleem heb kunnen verhelpen: daar doe ik het voor. >>

Tot slot, als je één anekdote zou moeten vertellen: wat zou het dan zijn?

<< Je maakt wel wat mee, hoor (lacht)! Op een bepaald moment was ik een defect aan het verhelpen in de kamer van een bewoner, tot deze persoon me plots aansprak en vroeg: “Paul, kunt u mij even op de WC zetten… en meteen ook mijn pamper vervangen?” Daar moest ik toch even iemand van de verpleging voor roepen (schatert)! >>

Allez, een héél divers takenpakket, maar toch één met z’n grenzen?

<< Zo mag je het stellen, ja (lacht)! En nu ga ik terug aan de slag! >>

Perfect, Paul. Bedankt voor je tijd en… nog veel succes in Villa ter Molen!